Mastné kyseliny, polynenasycené [g]

Skupina nutrientů:

Lipidy a látky tukové povahy

Popis nutrientu: Polynenasycené mastné kyseliny se skládají z omega-6 a omega-3 mastných kyselin.

Zdroje omega-6 polynenasycených mastných kyselin zahrnují ořechy, semena, některé druhy zeleniny a rostlinné oleje, jako je sojový olej, světlicový olej a kukuřičný olej. Některé oleje, jako je olej ze semen černého rybízu a pupalkový olej mají vysoký obsah kyseliny alfa-linolenové, která je meziproduktem při konverzi kyseliny linolové na kyselinu arachidonovou. Kyselina arachidonová je vytvářena z kyseliny linolové v živočišných buňkách, ale ne v rostlinných buňkách….. je přítomna ve stravě v malých množstvích v mase, drůbeži a vejcích. Arachidonová kyselina není přítomna v tucích a olejích rostlinného původu.

Hlavními zdroji omega-3 mastných kyselin jsou zejména některé rostlinné oleje a ryby. Z rostlinných olejů obsahují vysoké množství kyseliny alfa-linolenové oleje ze sóje a lněného semínka. Rybí oleje poskytují mix kyseliny eikosapentaenové (EPA) a dokosahexaenová kyseliny (DHA), tučné ryby jsou hlavní potravinové zdroje EPA a DHA. Menší množství jsou také přítomná v mase a vejcích.
Nedostatek:
Nadbytek:
Diabetologie:
Doporučené denní dávky
DDD - Mastné kyseliny, polynenasycené [g] Muži Ženy
Doporučená dávka
Doporučená min. dávka
Doporučená max. dávka
Doporučená dávka na kg hmotnosti
Doporučená min. dávka na kg hmotnosti
Doporučená max. dávka na kg hmotnosti
DDD - Mastné kyseliny, polynenasycené [g] Muži Ženy
Doporučená dávka procent energie
Doporučená min. dávka procent energie
Doporučená max. dávka procent energie
Doporučená dávka na MJ
Doporučená min. dávka na MJ
Doporučená max. dávka na MJ
Použitá literatura: Dietary Reference Intakes for Energy, Carbohydrate, Fiber, Fat, Fatty Acids, Cholesterol, Protein, and Amino Acids (Macronutrients) (2005), National Academy of Sciences. Institute of Medicine. Food and Nutrition Board.
Online zdroje:

Články:

... zpět na předchozí stránku